Липсват изходните програмни кодове за тол системата, която както софтуерно, така и хардуерно е собственост на българската държава, каза днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков. За системата държавата е платила 180 милиона лева.
Кодовете са предадени през 2018 и 2019 г., но ги няма в Агенция „Пътна инфраструктура“, което блокира наблюдението и контрола върху системата, така че да може да събират дължимите тол такси, твърди министърът. Той добави, че за липсата на кодовете е сезирана ДАНС.
Цеков заяви, че в момента се събират едва половината от предвидените в бюджета между 460 и 480 милиона лева от тол такси, защото държавата няма достъп до тол системата, тъй като агенция „Пътна инфраструктура“ не разполага с кодовете за нея.
Тол системата е въведена вече от три години.
Има подписани протоколи, че кодовете са предоставени, след което са получени на ръка от вече бивш служител на АПИ, но в момента ги няма в агенцията. През 2019 г. е последното предаване, когато ръководител на АПИ е бил Георги Терзийски, заяви Андрей Цеков.
Министърът каза още, че с предвидените промени за отстъпки при тол таксите на база изминато разстояние се очаква постъпленията в рамките на тази година да бъдат около 40 милиона по-малко от заложените на база тол таксите, които са в сила от 1 юли.
Цеков припомни, че до настоящия проект за тарифа се стигна след работна група с браншовите организации на превозвачите. „Това, което сме предложили в момента, е пуснато на обществено обсъждане. Изпратили сме съгласувателно писмо до Европейската комисия да се произнесе доколко тези изменения биха били в съответствие с принципите на директивата“, добави министърът.
На 24 март 2022 г. АПИ публикува съобщение на сайта си, че новите – ревизирани, администраторски кодове за достъп до тол системата, с които ще могат да се създават права на служителите за работа в нея, са връчени от изпълнителите от „Капш Трафик Солюшънс“ на УС на АПИ. Тогава кодовете са връчени на Асен Ненчев, член на УС на АПИ, който тогава е ръководел Националното тол управление. „В запечатан плик от „Капш“ връчиха кодовете, като за предаването беше подписан протокол между Ненчев и Михаел Вебер, официален представител и изпълнителен директор на „Капш“ – България.