Разследвания и новини без цензура

събота, 22 юни, 2024

разследваща журналистика и новини без цензура

|

info@obektivno.bg

Как Русия поддържа своя флот от 541 западни самолета във въздуха въпреки санкциите

Airbus на Ural Airlines каца в Екатеринбург, Русия на 14 ноември миналата година. Сaмолетът остава на пистата заради нужда от ремонт.

Три дни по-късно за самолета пристига важна резервна част за навигационни системи на стойност над четвърт милион долара, произведена от американската компания Northrop Grumman (NOC.N), показват руски митнически документи, пише Reuters.

Седмица по-късно, на 24 ноември, A320 излита за Москва и оттогава е зает с превоз на пътници през Русия и Централна Азия, според данните от сайтовете за проследяване на полети.

Въпреки западните санкции, целящи да попречат на руските превозвачи да купуват части за техните самолети Airbus и Boeing, Ural Airlines е внесла повече от 20 устройства, произведени в САЩ от началото на войната през 2022 г. досега, показват данни на митниците.

Общо части за самолети на стойност най-малко 1,2 милиарда долара са достигнали до руските авиокомпании от май миналата година – когато бяха в сила повечето търговски ограничения и забрани за износ, наложени от САЩ и Европа поради Украйна – до края на юни тази година, според анализ на Ройтерс на митническите записи.

Оборудването варира от основни артикули, необходими за поддържане на самолета в изправност – като устройства на Northrop Grumman, клапани за налягане в кабината, дисплеи в пилотската кабина и колесник – до по-обикновени резервни части като кафемашини, телефони за стюардеси и тоалетни седалки.

Митническите записи показват, че частите са достигнали до Русия чрез посредници в страни като Таджикистан, Обединените арабски емирства (ОАЕ), Турция, Китай и Киргизстан – нито една от които не е одобрила западните санкции срещу Русия.

Цифрата от 1,2 милиарда долара подценява общата стойност на частите за самолети, внесени през периода, прегледан от Ройтерс, тъй като включва само пратки, предназначени директно за руски авиокомпании или техните съоръжения за поддръжка – а не части за самолети, изпратени до други компании в Русия.

Олег Пантелеев, ръководител на базирания в Москва авиационен мозъчен тръст AviaPort, каза, че руските авиокомпании са „решили проблема“ да работят под западни санкции.

„В началото беше шок, никой не знаеше какво да прави“, каза той пред Ройтерс. – „ След два или три месеца бяха открити нови канали за доставка, а след шест или девет месеца се появиха доста алтернативи, което направи възможно намаляването на цените и времето за доставка.“

Заместник-изпълнителният директор на Ural Airlines Кирил Скуратов отказа да коментира как руският превозвач се снабдява с резервни части. „ Със сигурност няма да ви кажа това “, каза той пред Ройтерс. — Това е безполезна информация“.

След преглед на списъка, съставен от Reuters, Northrop Grumman заяви, че не е идентифицирала никакви продажби или ремонтни услуги от компанията на руски лица. Northrop Grumman заяви, че има „стабилни процеси и процедури, за да помогне да се гарантира спазването на всички приложими закони и разпоредби за износ и санкции“.

Правителството на САЩ твърди, че неговият експортен контрол и този на неговите съюзници са засегнали сериозно руския авиационен сектор.

„Ние ще продължим енергично да налагаме нашия контрол чрез разкриване и прекъсване на незаконни мрежи, преследване на лица, които избягват ограниченията, и пряко ангажиране на индустрията и чужди правителства, за да гарантираме спазването“, каза говорител на Министерството на търговията.

Официален представител на Европейския съюз коментира, че блокът се координира тясно със страните, които са наложили подобни търговски ограничения, за да се гарантира, че те няма да бъдат заобиколени.

„В някои страни се прилагат системи за наблюдение, контрол и блокиране на реекспорта“, каза служителят.

Западните санкции определено усложниха живота на руския авиационен сектор.

В средата на 2022 г. източници от авиационната индустрия описаха как някои руски авиокомпании разглобяват някои самолети за части. А руският превозвач S7 Airlines каза през юни миналата година, че трябва да се откаже от плановете си да пусне нискотарифен превозвач, тъй като не успя да приеме доставките на самолетите Airbus, които беше поръчал.

Подобно на своя американски съперник Boeing, европейският производител на самолети прекъсна връзките си с руските си клиенти, когато санкциите влязоха в сила.

Но към 1 май тази година руските превозвачи са имали 541 западни самолета в активна експлоатация или в процес на поддръжка, според данни, събрани от швейцарския доставчик на авиационно разузнаване ch-aviation. Тази цифра е горе-долу същата като преди войната, като се вземат предвид 75-те самолета, наети от руски авиокомпании, които са били задържани от техните чуждестранни собственици, показват данни на ch-aviation.

Руските авиокомпании са превозили 10,1 милиона пътници през юни, според руската федерална статистическа агенция Росстат, спрямо 8,87 милиона през юни 2022 г. и 11,1 милиона през юни 2021 г.

Без западните самолети руските авиокомпании щеше да трябва драстично да намалят броя на своите самолети, тъй като имат само около 150 руски пътнически самолета във флота си, според данни на ch-aviation.

Руското министерство на търговията и гражданската авиация не отговориха на съобщения с искане за коментар.

Обходен маршрут

Преди търговските ограничения Ural Airlines, Aeroflot, S7 и други руски превозвачи разчитаха на поддръжка от глобални фирми като германската Lufthansa Technik.

Когато тези фирми спряха да предоставят услуги, Lufthansa Technik заяви, че спира продажбите за Русия от 28 февруари 2022 г.,  руските авиокомпании се обърнаха към много по-малка група доставчици.

През април 2022 г. например звеното за поддръжка на S7, S7 Engineering, започна да внася части от молдовска компания, Air Rock Solutions, според митническите записи.

Първата пратка е била за водни филтри за камбузи Airbus с обявена стойност 1700 долара. През следващите 14 месеца S7 е получила части на стойност най-малко $1,23 милиона от Air Rock, показват записите.

Иван Мелников, главен изпълнителен директор на Air Rock и друг молдовски дистрибутор на самолетни части, Aerostage Services, отрече да продава продукти в Русия. Той каза, че повечето от клиентите му са в Обединените арабски емирства и Киргизстан.

„Бизнес с руски компании е невъзможно да се прави от Молдова, просто защото техните банки са забранени в Молдова и плащанията не се обработват“, каза Мелников пред Ройтерс. – „Не сме заинтересовани да губим нашите местни и международни партньори за краткосрочни доходи“.

Повечето от пратките, изброени в руските митнически регистри като извършени от Air Rock и Aerostage, са по заобиколни маршрути, преминавайки през Обединените арабски емирства или Киргизстан. На въпрос дали това може да означава, че клиентите му в тези страни са пренасочили доставките към руски авиокомпании, молдовският бизнесмен не отговори.

Серийният номер, посочен в руските митнически регистри за устройството Northrop Grumman, изпратено в Екатеринбург миналата година, показва, че частта е произведена през октомври 2008 г. и е била използвана на различни самолети, включително един в Саудитска Арабия преди шест години, според източник от индустрията с достъп до бази данни за поддръжка.

Докато митническите записи не посочват името на компанията, изпратила устройството през ноември, те показват как няколко ключови американски части, оборудвани с високотехнологични лазерни жироскопи, са пристигнали в Urals Airlines през 14-месечния период, прегледан от Reuters.

През юли 2022 г. например един от тях е изпратен до Ural Airlines през Обединените арабски емирства от „Истиклолият 20“, строителна компания, базирана в Таджикистан. През септември 2022 г. друга таджикска строителна фирма, „Кафолати Комил“, също е изпратила една от частите в Русия през ОАЕ, показват данните.

Някои от пратките на части на Northrop Grumman за Ural Airlines, които са минавали през Обединените арабски емирства, са били обработвани от компанията Skyparts FZCO, показват митнически документи.

Създадена през юни 2022 г. и регистрирана в една от свободните икономически зони на Дубай, Skyparts заявява на уебсайта си, че е основана от професионалисти в авиацията и предоставя поддръжка на клиенти за техните самолети.

Запитан за доставките на устройството Northrop Grumman, мениджърът на Skyparts Саид Абдулоев каза пред Ройтерс, че е запознат с частта и потвърди, че базираната в Дубай фирма прави бизнес с таджикски компании, включително Istikloliyat 20.

Той каза, че Skyparts е закупила една от частите на Northrop Grumman от американски доставчик, но отрече някога да я е изпращала в Русия. Той отказа да посочи коя е американската фирма.

Източник:Adevarul
Обективно
Обективноhttps://obektivno.bg
Обективно.БГ е независима медия за разследваща журналистика, новини без цензура и всички гледни точки.

Подкрепа за независимата журналистика

Обективно.БГ не се финансира от правителства и фондации и разчита единствено на подкрепата на своите читатели.

Разследвания
Свързани публикации

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.