Версията, разпространена от американски медии, за предполагаеми проукраинска група, която е извършли атаката срещу газопроводите „Северен поток“ в Балтийско море с помощта на 15-метрова ветроходна яхта, става все по-съмнителна.
Ветроходната яхта „Андромеда“, за която германските разследващи смятат, че може да е замесена в саботажа на „Северен поток“, не е имала специален механизъм за потапяне на голяма партида експлозиви, написа вестник „Билд“, като дори зададе въпроса как е възможно това да се случи на такава „черупка“.
Според експерти за саботажа са били необходими по 500 кг. експлозиви на експлозия, за да взривят тръбите. „За три взрива биха били необходими поне 1500 кг. експлозиви. На „Андромеда“ няма кран, който да спусне такива количества под водата“, отбелязва вестникът.
Според версията на разследващите „Андромеда“ е наета от курорта Бреге на остров Рюген, оборудванае с двигател с мощност 75 к.с. и е плавала от Рощок през Рюген до Борнхолм, за да позиционира най-малко 1500 килограма експлозив точно върху газопроводите – на дълбочина 80 метра.
Не е ясно как екипаж, съставен от капитан, четирима експерти по гмуркане и лекар, може да извърши толкова сложен саботаж от борда на такава орехова черупка?
Второто несъответствие, според вестник „Билд“, е в логистиката. Едва ли е възможно да се пренесе контрабандно такова количество взривни вещества през Полша и Германия, без да бъдат забелязани.
Третият проблем е оборудването на водолазите. Експертите се съмняват, че „Андромеда“ е подходящ за транспортиране на такова оборудване.
Как водолази могат да поставят 500-килограмово взривно устройство на дълбочина 80 метра, без да бъдат забелязани? Експертът по гмуркане Матиас Хьолцл пред „Билд“: „Много сложно! Трябват ви 30 литра специална газова смес само за едно гмуркане – на борда трябва да е имало десетки бутилки.“
Матиас Хьолцл, говорител на Германското спасително дружество и експерт по дълбоководна навигация, заяви пред „Билд“, че потапянето от борда на Андромеда ще бъде „невероятно труден“ процес. „Само за да потъне на дъното, [водолазът] ще се нуждае от 30 литра специална газова смес, десетки бутилки ще трябва да се държат на борда“, каза той.
„Не можете да направите това с оборудването, което аматьорите водолази използват“, каза Йенс Хьонер, военен водолаз, служил в германския флот, в интервю за списание Der Spiegel. Той припомни, че тръбопроводите са минавали на дълбочина 80 м, а обикновените водолази рядко се спускат по-дълбоко от 18 м. Според него за по-дълбоко гмуркане са необходими специални кислородни цилиндри, както и специални затоплящи неопренови костюми.
Инструкторът по гмуркане Робърт Рьоске описва друга възможна техника: „Система, която филтрира въздуха за дишане с калцинирана вар.“ Проблем: изплуване без азотно отравяне. „Това отнема четири до осем часа“, казва Рьоскер. „Всеки кораб, който стои на едно място толкова дълго, се забелязва от мили разстояние.“