Използването на социалните медии от тийнейджъри може да ги направи свръхчувствителни към обратна връзка от връстници и потенциално да доведе до постоянни промени в центровете за възнаграждение и мотивация на мозъка, предполагат невролози от Университета на Северна Каролина в изследване, публикувано във вторник в JAMA Pediatrics.
Изследването разглежда група от 169 тийнейджъри, докато мозъците им се развиват на възраст между 12 и 15 години и използват Facebook, Instagram и Snapchat.
Децата, проверяващи профилите си 15 или повече пъти на ден (честота, която изследователите определят като „обичайна“), извършват дейност, която моделира обратната връзка под формата на одобрение от връстници. Така те стават все по-чувствителни към тази обратна връзка.
Сканирането на мозъка показва повишена активност в области, свързани с обработката на възнагражденията, концентрацията, регулирането и контрола, а изследователите наблюдават, че те изглежда допринасят за положителни обратни връзки, което допълнително увеличава чувствителността им към одобрението от връстници.
Тези тийнейджъри, които съобщават, че проверяват акаунтите си в социалните мрежи най-много веднъж на ден, показват съответно намаляване на активността в тези области, което предполага, че са по-малко загрижени за обратната връзка от връстниците си или могат да имат по-голям самоконтрол върху натрапчивото поведение.
Изследването признава, че е невъзможно да се каже от ограничените събрани данни дали използването на социалните медии прави тийнейджърите по-загрижени за обратната връзка от техните връстници или предварително съществуващата загриженост да бъдат съдени от връстници ги прави по-склонни да проверяват профилите си. Въпреки това изследователите смятат, че определящо е първото: колкото по-често проверяват профилите си, толкова по-свръхчувствителни стават за това как публикациите им се приемат от връстниците им.
„Тийнейджърите, които обичайно проверяват профилите си в социалните медии, показват тези доста драматични промени в начина, по който мозъкът им реагира, което потенциално може да има дългосрочни последици и в зряла възраст“, обясни съавторът на изследването Ева Телцер пред New York Times.
Тя твърди, че свръхчувствителността, показана в обичайните потребители на социални медии, не е нито добра, нито лоша, а просто адаптация към живота във все по-взаимосвързан свят.