Разследвания и новини без цензура

вторник, 16 април, 2024

разследваща журналистика и новини без цензура

|

info@obektivno.bg

Всеки европеец ще го усети: вносът по море в ЕС ще се облага със “зелен“ данък

От следващата година корабособствениците в ЕС ще трябва да плащат „зелен“ данък, като закупят квоти за емисиите на въглероден диоксид (CO2) на своите кораби. Увеличените разходи ще се усетят от всички европейци.

От 2024 г. норвежките корабни компании очакват допълнителна сметка от милиарди крони, пише Aftenposten. От нова година не само индустриални и петролни играчи ще плащат квоти за емисии на CO2 чрез европейската търговска система ETS, но и корабните компании.

„Сега корабната индустрия също трябва да купува квоти, а ЕС постепенно ще затегне изискванията през следващите две години. Например, корабните компании, опериращи в Европа, са задължени да закупят квоти за 40% от своите емисии през 2024 г., за 70% от емисиите през 2025 г. и за всички емисии през 2026 г. Квотите за емисии на CO2 се търгуват на борси като ICE, EEX и Nasdaq.

„Изчислили сме, че ще трябва да плащаме между 6 и 7 милиона евро годишно. Когато проектът бъде изпълнен изцяло, той ще възлиза на около 15 милиона евро годишно. Tова е значителен допълнителен разход“, казва Харалд Фотланд, главен изпълнителен директор на Odfjell SE, пред изданието. Тази компания управлява и притежава флотилия от 69 танкера, които превозват химически продукти.

Харалд Солберг, генерален директор на Норвежката асоциация на корабособствениците, потвърди, че закупуването на квоти ще оскъпи транспортирането на стоки в рамките на Европа, както и от и до континента.

„Отговорът е да. Когато транспортните разходи се увеличат поради квота, те също трябва да бъдат споделени между купувачите на стоките. Няма друг начин да си върнем тези пари“, каза Харалд Солберг.

Ако пратките се извършват в рамките на Европа, тогава корабособствениците ще платят за цялото пътуване. За доставки от други континенти – половината от маршрута.

През последните години цените на квотите за емисии на CO2 в ETS се увеличиха значително. В началото на 2021 г. цената беше малко над 30 евро за тон, но преди Коледа цената беше около 70 евро.

Норвежката асоциация на корабособствениците изчислява, че норвежките кораби ще плащат до 300 милиона долара годишно в квоти за емисии на CO2, когато правилото за обратно изкупуване на всички емисии влезе в сила.

Норвежката асоциация на корабособствениците предлага да се отпуснат средства за разработването на други видове горива, но все още няма отговор от правителството. Ръководителят на асоциацията Харалд Солберг заяви пред Aftenposten, че засега индустрията не вярва в наличието на алтернативни варианти, тъй като те все още са няколко пъти по-скъпи от използваните изкопаеми горива като мазут.

Още по темата:

Обективно
Обективноhttps://obektivno.bg
Обективно.БГ е независима медия за разследваща журналистика, новини без цензура и всички гледни точки.

Подкрепа за независимата журналистика

Обективно.БГ не се финансира от правителства и фондации и разчита единствено на подкрепата на своите читатели.

Разследвания
Свързани публикации

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.